Jak przywrócić kopię zapasową strony za pomocą Filezilla z komputera lokalnego na serwer?

W tym poradniku pokażemy dokładnie, w jaki sposób przywrócić kopię strony z wykorzystaniem programu „Filezilla” oraz „phpmyadmin„.

  1. Tworzenie konta FTP

Aby stworzyć konto FTP należy zalogować się do cPanel i odnaleźć sekcję „Pliki” -> „konta FTP„.

Następnie tworzymy nowe konto podając login, domenę oraz hasło do konta.

Ważne! Należy pamiętać, aby w „katalog” usunąć bieżącą ścieżkę i pozostawić puste pole. Dzięki temu po zalogowaniu na konto domyślną ścieżką będzie /home/klient.

Po utworzeniu konta należy je odnaleźć na liście i nacisnąć „Skonfiguruj klienta FTP„. Po kliknięciu wyświetlą się „ustawienia ręczne„, które będą potrzebne później do połączenia.

2. Połączenie FTP z Filezilla

FileZilla to program, który pozwala na łatwe przesyłanie plików między komputerem a serwerem w internecie i na odwrót. Jest używany głównie do przesyłania stron internetowych na serwer lub pobierania plików np. strony z serwera. Aplikacja ta jest bezpłatna i można ją bezpiecznie pobrać pod tym adresem (https://filezilla-project.org/).

Następnie po pobraniu należy się połączyć z wcześniej utworzonym kontem FTP.

Wszystkie dane pobieramy z „ustawienia ręczne” o których mówiliśmy wcześniej. Po wpisaniu poprawnego hasła oraz kliknięciu „Szybkie łączenie” połączenie powinniśmy się połączyć z serwerem. Może wyświetlić się ostrzeżenie o certyfikacie, ale wtedy wystarczy zaakceptować połączenie z bieżącymi ustawieniami. Po nawiązaniu połączenia powinny wyświetlić się wszystkie katalogi na koncie w lokalizacji /home/login.

3. Przywrócenie kopii zapasowej strony.

Na komputerze lokalnym w katalogu „kopia strony” umieściliśmy kopię strony bazowej wordpress. Aby wgrać taką kopię należy w pierwszej kolejności upewnić się, że na hostingu katalog domeny (document root) jest pusty. Można to zrobić w cPanel -> „domeny„.

Document root określa, z jakiego katalogu wczytują się pliki dla danej domeny. To właśnie do tego katalogu należy wgrać naszą stronę. Po naciśnięciu w ścieżkę oznaczoną na zrzucie ekranu zostaniemy przekierowani bezpośrednio do katalogu strony w „menedżerze plików„.

Jak widać katalog w menedżerze plików jest pusty więc w tym momencie można rozpocząć wgrywanie naszej strony z komputera lokalnego. Aby to zrobić należy przejść do katalogu naszej domeny po stronie Filezilla.

Z lewej strony znajduje się nasz komputer lokalny, natomiast z prawej katalog naszej domeny po stronie hostingu. Aby przenieść wszystkie katalogi i pliki naszej strony należy je wszystkie zaznaczyć, a następnie nacisnąć prawy przycisk myszy i wybrać „wyślij„.

Po rozpoczęciu przesyłania plików na serwer należy poczekać, aż proces zostanie zakończony. Można również monitorować stan wysyłania. Pliki są dodawane do kolejki transferów, skąd trafiają na serwer. Po zakończeniu przesyłania pliki są oznaczane jako udane i nieudane transfery.

Po wgraniu plików powinien wyświetlić się monit „Transfery zakończone„. Aktualnie można przejść do katalogu naszej domeny poprzez „menedżer plików” i powinny się wyświetlić wszystkie katalogi oraz pliki naszej strony.

4. Wgranie kopii zapasowej bazy danych dla naszej strony

W przypadku wordpressa, aby strona działała w pełni poprawnie należy również wgrać bazę danych.

W pierwszej kolejności należy utworzyć taką bazę w cPanel -> „Manage My databases„.

Dokładny proces tworzenia takiej bazy jest opisany na naszym osobnym poradniku (kliknij tutaj).

Po utworzeniu bazy należy przejść do cPanel -> „phpmyadmin„.

Wybieramy daną bazę klikając w jej nazwę, czyli w tym przypadku „smarthost_wordpress„. Następnie klikamy „import„.

Wybieramy plik w formacie .sql z naszego komputera lokalnego, a następnie klikamy „import„.

Po zakończeniu importowania powinniśmy otrzymać powyższy komunikat.

Aktualnie po zaimportowaniu strony należy zmienić dane w pliku konfiguracyjnym bazy danych. W przypadku WordPress jest to plik wp-config.php. W tym celu należy przejść do katalogu naszej domeny np. poprzez menedżer plików. Następnie odszukujemy plik i klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i wybieramy „edit„.

Po przejściu do pliku należy edytować 3 poniższe linie:

  • W polu ’DB_NAME’ wpisujemy nazwę naszej bazy, którą podawaliśmy przy jej tworzeniu. W naszym przypadku ’smarthost_wordpress
  • W polu ’DB_USER’ wpisujemy nazwę użytkownika bazy danych, którego również tworzyliśmy. W naszym przypadku ’smarthost_klient’.
  • W polu ’DB PASSWORD’ wpisujemy hasło nadane dla naszego użytkownika. W naszym przypadku ’#@!przykladowe haslo’.

Po zastosowaniu zmian zapisujemy plik.

Podsumowując po wykonaniu tych kroków kopia strony zostanie wgrana na serwer oraz strona powinna działać poprawnie.

Zobacz również nasz poradnik dotyczący tworzenia takiej kopii zapasowej.

[kliknij tutaj]