WordPress pozwala na przyznawanie jego zalogowanym użytkownikom określonych ról. Zależnie od roli użytkownik może dodawać lub modyfikować określone zasoby oraz funkcjonalności. W poniższym artykule przedstawimy podstawowe role użytkowników w WordPressie, a także wyjaśniamy, jak sami możemy zarządzać tworzoną przez siebie społecznością.
Podstawowe role użytkowników w WordPressie
Główną i najważniejszą rolą jest Administrator. Ma on pełne uprawnienia do zarządzania całą stroną na WordPressie. Oznacza to, że może na przykład dodawać i usuwać wtyczki oraz motywy, strony, a także wpisy swoje, jak również innych użytkowników. To najwyższa rola w hierarchii. Administrator może bez problemu usunąć innego administatora ze strony, dlatego należy tę rolę przyznawać ostrożnie.
Drugą rolą jest redaktor. Nie może on wykonywać żadnych zmian we wtyczkach czy motywach, ale może publikować i edytować wszystkie posty, a także zarządzać wpisami (w tym kategoriami i tagami) innych autorów. Redaktor jest odpowiednią rolą, jeżeli posiadamy zaawansowanego bloga i potrzebujemy kilku osób do zarządzania publikacjami.
Autor – może tworzyć i publikować własne wpisy oraz je edytować. Nie ma natomiast uprawnień do zarządzania wpisami innych użytkowników.
Współtwórca – to rola, która przypomina ograniczoną wersję autora. Otóż współpracownik może dodawać wpisy, ale bez możliwości ich publikacji. Jedyną opcją jest zapisanie szkicu, edytowanie go lub w ostateczności usunięcie.
Subskrybent – ma najmniejsze uprawnienia – może jedynie zmienić swoje dane profilowe.
Ustawienia ról użytkowników
Mając uprawnienia administratora, pozostałe role użytkowników możemy ustawić samodzielnie:
- w dziale Ustawienia w Kokpicie WordPressa ustawimy domyślną rolę dla nowych użytkowników i dopuścimy lub nie do ich rejestracji:
- edytujemy role, dodamy nowego użytkownika w dziale Użytkownicy:
Wystarczy, że edytujemy ustawienia danego użytkownika i możemy zmienić nie tylko jego uprawnienia, ale i na przykład wyświetlaną nazwę czy hasło.
Zaawansowane role w WordPressie
Co w sytuacji, kiedy potrzebujemy innych uprawnień? Możemy dodać inne role użytkowników z określonymi możliwościami dzięki dodatkowym wtyczkom, jak na przykład User Role Editor. Jest to odpowiednie rozwiązanie, kiedy potrzebujemy, aby po rejestracji osoba miał niestandardowe uprawnienia, inne niż nadawane domyślnie. Ponadto niektóre pluginy automatycznie tworzą nowe role, jak wtyczka WooCommerce, która po aktywacji dodaje rolę Klient dla osób dokonujących zakupów w naszym sklepie.
Dzięki różnym rolom użytkowników możemy tworzyć zaawansowane serwisy oparte na WordPressie. Zastosowanie tego rozwiązania jest różnorodne. Dzięki rolom można jasno określić, kto odpowiada za poszczególne zadania lub przydzielić klientom dodatkowe bonusy (np. zniżki na konkretne produkty). A czy Wy korzystacie z takich możliwości?
- Obrazek wyróżniający w WordPressie - 21 listopada, 2024
- Skąd brać zdjęcia do strony internetowej - 19 listopada, 2024
- Uwaga! WordPress 6.7 - 15 listopada, 2024