Wielka awaria usług Google oraz występujące problemy z pobieraniem poczty do Gmail

W dniu 14.12.2020 nastąpiła wielka awaria Google, w wyniku czego można było zaobserwować problemy z wszystkimi usługami obsługiwanymi przez google.

Awaria nastąpiła ok godziny 13 czasu czasu Polskiego, nikt nie spodziewał się, że w jednej chwili padną wszystkie usługi takiego giganta jak Google. Z perspektywy użytkowników najbardziej uciążliwym był brak możliwości korzystania z poczty. Oczywiście inne usługi równolegle nie działały co wywołało mocną frustrację użytkowników.

~Godzina po wystąpienia awarii

Po godzinie nieaktywności usług część użytkowników zaczęła odzyskiwać dostęp do swoich usług, choć nie wiadomo było jeszcze ile potrwa całkowite usunięcie awarii.

~3 godziny po wystąpienia awarii

Usługi google zaczęły funkcjonować choć nie wszystko działa tak jak przed awarią.

Pobieranie poczty przez POP do Gmail powoduje błąd połączenia

Wiele osób korzysta z interfejsu Gmail odbierając tam pocztę z innych serwerów. Gmail oferuje do tego interfejs umożliwiający pobieranie poczty z dowolnego serwera poprzez protokół POP3.

Okazuje się, że po awarii, w przypadku kont pocztowych dodanych w Gmailu i działających przez protokół POP3 adresy serwerów POP są często błędnie interpretowane, przez co nawet po usunięciu awarii z dnia 14 grudnia 2020, wiadomości pocztowe pobierane przez POP nadal nie działały poprawnie. Najczęstszym komunikatem jest informacja o nie możliwości połączenia się z serwerem pocztowym, z którego ma być pobrana poczta. Oczywiście same serwery działają poprawnie, można się z nimi połączyć np. za pomocą klienta poczty (Outlook, Thunderbird itp).

Sytuacja występuje na wszystkich serwerach całego świata i nikt nie jest w stanie odpowiedzieć dlaczego. Co ciekawe niektóre serwery działają, inne nie. Ponadto serwery, które działają, po jakimś czasie też mogą przestać działać.

Na forum google rozpętała się burza , całość można przejrzeć na forum google tutaj.

Jak widać do tej pory (koniec lutego 2021) cały czas pojawiają się tematy o niepoprawnym działaniu usługi pobierania poczty z zewnętrznych serwerów do Gmail. Zazwyczaj problem występuje, gdy w konfiguracji Gmail podany jest zalecany adres według wzoru mail.domena-klienta.pl – wtedy występuje brak możliwości połączenia.

Czy istnieje sposób na obejście problemu pobierania poczty do Gmail?

W większości przypadków problem rozwiązuje użycie nazwy serwera (w naszym przypadku jest to adres sXX.smarthost.pl zamiast nazwy własnej domeny, jednak rozwiązanie to działa często, ale nie ma pewności, że rozwiązanie to zadziała zawsze.

Równocześnie adres serwera jest to niezalecany adres serwera poczty, dlatego warto zastosować go wyłącznie jako tymczasowe obejście problemu i warto za jakiś czas spróbować użyć poprawnej konfiguracji w formie własnej domeny. Jeśli połączenie mimo wszystko nie jest nawiązywane, zalecamy kontakt bezpośrednio z Google np. poprzez forum tutaj

Smarthost